سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

همه چیز درباره یاقوت

همه چیز درباره یاقوت( corundum)

کروندوم

اکثر مردم نمی دانند که یاقوت و یاقوت کبود هر دو جواهرات معدنی کوراندوم هستند. هر دوی این سنگ های قیمتی دارای ترکیب شیمیایی یکسان و ساختار معدنی یکسانی هستند. مقدار کمی ازناخالصی ها تعیین می کند که کوراندوم یک یاقوت قرمز درخشان است یا یک یاقوت کبود آبی زیبا. جای تعجب است که "ناخالصی ها" می توانند چنین نتایج شگفت انگیزی ایجاد کنند
قرمز و آبی تنها دو رنگ از بسیاری از رنگ های موجود در کوراندوم های نگینی هستند. مقادیر کمی از عناصر دیگر می تواند جواهرات درخشان زرد، نارنجی، سبز و بنفش ایجاد کند. کوراندوم های قرمز به عنوان "یاقوت" شناخته می شوند، کوراندوم های آبی به عنوان "یاقوت کبود" و کوراندوم های هر رنگ دیگری به عنوان "یاقوت کبود فانتزی" شناخته می شوند. ناخالصی ها باعث می شوند که کوراندوم در طیفی از رنگ ها وجود داشته باشد و زمانی که کاملاً عاری از ناخالصی های ایجاد کننده رنگ باشد، گوهر بی رنگی است که به "یاقوت کبود سفید" معروف است.
یاقوت ها انتخاب های عالی برای سنگ های تولد هستند زیرا آنها به خوبی جواهرات شناخته شده هستند و بسیاری از مردم سنگ های قیمتی قرمز و آبی را دوست دارند.

چه چیزی یک یاقوت را می سازد؟
یاقوت‌ها کوراندوم‌هایی با رنگ قرمز غالب هستند. رنگ می تواند از قرمز نارنجی تا قرمز ارغوانی یا قرمز مایل به قهوه ای متغیر باشد. مطلوب ترین طیف رنگی قرمز خالص پر جنب و جوش تا قرمز کمی ارغوانی است رنگ قرمز یاقوت از وجود کروم در نگین به وجود می آید. مقدار کمی از کروم باعث ایجاد رنگ صورتی می شود. برای اینکه به عنوان یک یاقوت در نظر گرفته شود، باید کروم کافی وجود داشته باشد تا به گوهر رنگ قرمز مشخصی بدهد.

یاقوت

در نهایت، یاقوت سرخ باید ترکیبی از رنگ و شفافیت داشته باشد که آنها را به گوهری جذاب تبدیل کند. تکه‌های مات کوراندوم با کمی رنگ قرمز یاقوت سرخ نیستند - آنها کوراندوم معمولی هستند.


بهسازی های یاقوت سرخ (Treatments)
تعداد بسیار کمی از نمونه های کوراندوم دارای رنگ طبیعی در محدوده مورد نیاز برای یاقوت هستند. تعداد بسیار کمی نیز شفافیت لازم برای تولید یک سنگ وجهی زیبا را دارند. مدت ها پیش، افرادی که مواد گوهر را برای برش آماده می کردند، شروع به آزمایش روش هایی برای بهبود رنگ و شفافیت خود کردند.


گرمایش(Heating)
حرارت دادن کریستال های کوراندوم در شرایط کنترل شده می تواند رنگ آنها را بهبود بخشد یا تشدید کند. گرمایش همچنین می‌تواند با حل شدن آن‌ها، کمتر دیده شدن و شفافیت جواهر را از بین ببرد.  بیشتر یاقوت‌های موجود در بازار امروزه برای بهبود رنگ و شفافیت حرارت داده شده‌اند. این عملیات حرارتی در تجارت جواهر طبیعی است و مورد انتظار است، اما فروشنده باید قبل از فروش، بهسازی را به خریدار فاش کند.


پر کردن شکستگی(Fracture Filling)
یکی از بهسازی های اولیه پر کردن شکستگی های سطحی با روغن، موم یا رزین بود. این بهسازی ها گودال ها و شکستگی های سطح جواهر را پر کرده و ظاهر آن ها را بهبود می بخشد. با این حال، این بهسازی‌ها دائمی نیستند، زیرا روغن‌ها می‌توانند شسته شوند، و موم‌ها و رزین‌ها می‌توانند با افزایش سن ترک بخورند و از بین بروند - حتی با مراقبت ویژه. آنها بهبود موقتی در ظاهر سنگ ایجاد می کنند و عمدتاً برای ایجاد فروش سریع و سودآور انجام می شوند.

یک نوع دائمی تر بهسازی شکستگی پر کردن شکستگی ها با مقادیر جزئی شار، شیشه یا مواد بادوام دیگر است. اینها در طی فرآیند عملیات حرارتی وارد شکستگی ها می شوند. هنگامی که سنگ سرد می شود، پر شدن دائمی شکستگی انجام می شود. این بهسازی ها باعث کاهش دید شکستگی ها و بهبود شفافیت سنگ های قیمتی می شود. آنها همچنین ممکن است دوام برخی از سنگ ها را بهبود بخشند. این نوع بهسازی به طور کلی قابل قبول است اما باید به خریدار افشا شود.

یک بهسازی بسیار تهاجمی تر این است که نگین را تا دمای بسیار بالا گرم کنید و شیشه یا شار را به شکستگی ها تزریق کنید. دمای این بهسازی می تواند به اندازه ای بالا باشد که مقداری از یاقوت ذوب شده و با مواد پرکننده شکستگی مخلوط شود. نتیجه این بهسازی یک سنگ تغییر یافته با ظاهر بهبود یافته است. اما سنگ اکنون حاوی مقدار ناشناخته و احتمالاً قابل توجهی از مواد غیر یاقوتی است. اگر این جواهرات "به قیراط" فروخته شوند، خریدار ممکن است بخش قابل توجهی از قیمت را برای مواد غیر یاقوتی بپردازد. بسیاری از مردم بر این باورند که این بهسازی ها مواد کامپوزیتی دست ساز تولید می کنند که نباید آنها را "یاقوت" نامید.

چه چیزی یک یاقوت کبود را می سازد؟
مقادیر کمی از آهن و تیتانیوم می تواند رنگ آبی در کوراندوم ایجاد کند. کوراندوم های آبی به عنوان "یاقوت کبود" شناخته می شوند. نام یاقوت کبود برای کوراندوم هایی استفاده می شود که از رنگ آبی بسیار روشن تا آبی بسیار تیره متغیر است. رنگ آبی می تواند از آبی مایل به سبز تا آبی مایل به بنفش متغیر باشد. جواهرات با رنگ آبی پررنگ تا آبی مایل به بنفش مطلوب ترین هستند.

یاقوت

کوراندوم با کیفیت جواهر در طیف گسترده ای از رنگ های دیگر از جمله صورتی، بنفش، نارنجی، زرد و سبز وجود دارد. این جواهرات به "یاقوت کبود فانتزی" معروف هستند. شگفت آور است که یک ماده معدنی می تواند سنگ های قیمتی با رنگ های مختلف تولید کند.

هنگامی که رنگ یاقوت کبود هر رنگی غیر از آبی است، رنگ باید به عنوان صفت قبل برای توصیف سنگ استفاده شود. به عنوان مثال، یاقوت کبود صورتی، یاقوت کبود زرد یا یاقوت کبود سبز. کلمه "یاقوت کبود" که به تنهایی استفاده می شود فقط به کوراندوم آبی اشاره دارد.

بهسازی های یاقوت کبود
درست مانند یاقوت سرخ، یاقوت کبود در معرض طیف گسترده ای از بهسازی های گرما و پر کردن شکستگی قرار می گیرد. و، درست مانند یاقوت سرخ، هرگونه گرما، پر کردن شکستگی یا نوع دیگری از بهسازی باید در اختیار خریداران قرار گیرد.

نتایج فوق العاده  بهسازیی حراراتی
برخی از مواد خشن که هیچ اثری از رنگ آبی ندارند را می توان حرارت داد تا آبی تماشایی تولید شود. مقداری کوراندوم شیری تا زرد، ابری تا نیمه شفاف را می‌توان حرارت داد تا سنگ‌هایی به رنگ آبی روشن و شفاف تولید شود. اگر از چنین بهسازی هایی استفاده شده باشد، فروشندگان باید هنگام ارائه سنگ برای فروش، انواع بهسازی ها را به خریداران احتمالی فاش کنند.

انتشار شبکه  Lattice Diffusion
برخی از یاقوت‌های کبود با فرآیندی به نام «انتشار شبکه» بهسازی می‌شوند. در انتشار شبکه، یاقوت کبود در حضور ماده ای گرم می شود که یون های فلزی ریز را آزاد می کند. هنگامی که کوراندوم گرم می شود، شبکه آن به اندازه ای منبسط می شود که این یون های ریز می توانند در جواهر پخش شوند و زمانی که کوراندوم خنک شود، در داخل شبکه به دام می افتند. یون های به دام افتاده مانع از انقباض کوراندوم به ابعاد عادی خود می شوند و نقصی ایجاد می کنند که رنگ نور عبوری از جواهر را تغییر می دهد.

بهسازی به روش برلیوم Beryllium  

انتشار بریلیم می تواند رنگ های نارنجی، زرد و صورتی ایجاد کند. انتشار تیتانیوم می تواند آبی تولید کند. بهسازی انتشار شبکه به عنوان یک بهسازی شدید در نظر گرفته می شود که گاهی اوقات تشخیص آن سخت است. برخی از مردم بر این باورند که کوراندوم که دارای رنگی است که در اثر انتشار شبکه ای ایجاد می شود، نباید "یاقوت کبود" نامیده شود.

محبوبیت روبی و یاقوت کبود
یاقوت کبود و یاقوت کبود از سنگ های قیمتی بسیار محبوب هستند. تقریباً هر جواهر فروشی که دارای سنگ های قیمتی رنگی در جواهرات باشد، بخش سخاوتمندانه ای از نمایش خود را به اقلام یاقوت سرخ و یاقوت کبود اختصاص خواهد داد. یاقوت سرخ محبوب ترین سنگ قیمتی قرمز و یاقوت کبود محبوب ترین سنگ قیمتی آبی است.

استخراج یاقوت و یاقوت کبود
بیشتر کوراندوم درجه یک در سنگ‌های دگرگونی مانند شیست یا گنیس شکل می‌گیرد. یا در سنگهای آذرین مانند بازالت یا سینیت. با این حال، کوراندوم های گوهر به ندرت از سنگ هایی که در آن تشکیل می شوند استخراج می شوند. استخراج جواهرات کوچک از سنگ سخت امکان پذیر است، اما بسیار گران است و بسیاری از جواهرات در طول فرآیند استخراج شکسته می شوند. خوشبختانه، کوراندوم بسیار سخت و مقاوم در برابر هوا است. در بسیاری از مناطق، هوازدگی طبیعی و فرسایش سنگ ها را از سنگ میزبان خود آزاد کرده و آنها را در دوره های طولانی از زمان زمین شناسی به نهرها منتقل کرده است.

امروزه جواهرات از این رسوبات رودخانه استخراج می شوند. وزن مخصوص بالای آنها نسبت به سایر ذرات رسوبی اغلب باعث می شود که جریان ها آنها را در رسوبات کوچک محل سکونت متمرکز کنند. بیشتر یاقوت‌ها و یاقوت‌های کبود با شستن شن‌های این نهشته‌ها تولید می‌شوند. این کار اغلب با دست انجام می شود زیرا رسوبات کوچک و نامنظم از نظر شکل و ویژگی هستند. این ذخایر اغلب در کشورهایی قرار دارند که دستمزدها بسیار پایین است و استخراج معادن صنایع دستی رایج است. مکان‌های قابل توجهی که کوراندوم‌های مرغوب تولید شده‌اند عبارتند از میانمار، تایلند، کامبوج، ویتنام، هند، پاکستان، افغانستان، سری‌لانکا، چین، استرالیا، ماداگاسکار، کنیا، تانزانیا، نیجریه و
مالاوی.

انفجار منابع جهانی یاقوت کبود
دو مورد از رویدادهای دیدنی‌تر در تاریخ استخراج سنگ‌های قیمتی زمانی رخ داد که اکتشافات عملیات حرارتی باعث شد که ژئودا (کوندوم سفید شیری تا قهوه‌ای، که عمدتاً در سریلانکا یافت می‌شود) به جواهر آبی زیبا تبدیل شود. کوراندوم بی ارزش ناگهان با ارزش شده بود! تا آن زمان، منابع جهانی یاقوت کبود آبی هر سال محدودتر می شد. این کشف باعث افزایش آنی منابع یاقوت کبود در سریلانکا و احتمالاً افزایش مشابه در منابع یاقوت کبود در سایر نقاط جهان شد.

 

کوراندوم مصنوعی (Synthetic)
یاقوت‌ها و یاقوت‌های کبود برای بیش از هزار سال در بسیاری از نقاط جهان به شدت مورد توجه بوده‌اند. نهشته هایی که سنگ های مرغوب با رنگ خوب تولید می کنند، توجه زیادی را به خود جلب کرده و به شدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند. در نتیجه، خریدارانی که به مقادیر زیادی سنگ باکیفیت نیاز دارند، برای یافتن آنها در حجم مورد نیاز برای بازار جواهرات امروزی مشکل‌تری دارند.

یاقوت

بیایید یک تولید کننده جواهرات را تصور کنیم که می خواهد به اندازه کافی مجموعه های آویز، انگشتر و گوشواره یاقوتی منطبق بسازد تا یک زنجیره بزرگ جواهرات با بیش از 1000 فروشگاه و یک سایت اینترنتی شلوغ را عرضه کند. این سازنده حداقل به چهار یاقوت خوب برای هر مجموعه مطابق نیاز دارد، ضرب در مجموعه های کافی برای عرضه بیش از 1000 فروشگاه و یک سایت اینترنتی شلوغ.

این تولیدکننده به صدها هزار، اگر نگوییم میلیون‌ها یاقوت، نیاز خواهد داشت که همگی با رنگ‌ها در مجموعه‌ها هماهنگ شده و همه به شکل‌ها و اندازه‌های مدرج بریده شده باشند. در سمت تولید، کار مورد نیاز برای کشف، استخراج، درجه بندی، تراش و صیقل دادن این سنگ ها بسیار زیاد خواهد بود. همچنین برای یافتن فروشندگان کافی برای تهیه آنها، تایید کیفیت آنها، مذاکره در مورد قیمت ها، انجام تعداد زیادی خرید و تحویل سنگ ها به مرکز تولید، تلاش زیادی در سمت تولید لازم است.

تهیه میلیون‌ها یاقوت طبیعی، دسته‌بندی و برش داده شده بر اساس مشخصات، کاری بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود. با این حال، تامین سنگ های مصنوعی کار بسیار آسان تر و کم هزینه تر است. به همین دلیل است که آزمایشگاه هایی که قادر به تولید یاقوت های مصنوعی و یاقوت های کبود مصنوعی با اندازه، رنگ، درجه و ظاهر ثابت هستند، جایگاه مهمی در بازار سنگ های قیمتی پیدا کرده اند.

اگر به خرید در ایالات متحده بروید و به جواهرات یاقوت کبود و یاقوت کبودی که در بسیاری از جواهرات فروشی ها و فروشگاه های بزرگ با نام های معروف و در محدوده قیمتی کمتر از 100 تا 500 دلار عرضه می شود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از جواهرات با استفاده از "تولید می شوند. یاقوت‌ها و یاقوت‌های کبود ساخته‌شده در آزمایشگاه یا «رشد آزمایشگاهی» یا « مصنوعی».

کوراندوم مصنوعی موجود در این جواهرات از نظر رنگ عالی، شفافیت فوق العاده ای دارد و فوق العاده جذاب است. بسیاری از خریداران قیمت پایین تر و ظاهر بهتر مواد مصنوعی را در مقایسه با سنگ های طبیعی با اندازه مشابه می بینند و ترجیح می دهند مصنوعی را خریداری کنند. این یک انتخاب منطقی است که بر اساس آن چه برای شخص جذاب است و چه چیزی حاضر است بپردازد. آنها ظاهری عالی با قیمت پایین تر پیدا می کنند.


سنگ های قیمتی طبیعی منبع محدودی هستند که به مرور زمان به دست آوردن آنها دشوارتر و گران تر می شود. در نتیجه، خریداران احتمالاً سنگ‌های مصنوعی بیشتری را در بیشتر جواهرفروشی‌ها عرضه می‌کنند و باید انتظار داشته باشند که تفاوت قیمت بین سنگ‌های مصنوعی و سنگ‌های طبیعی با اندازه، رنگ و کیفیت مشابه در آینده بیشتر شود.

آگاه باش که چه چیزی می خری
یاقوت های مصنوعی، یاقوت کبود و انواع دیگر جواهرات به راحتی در بازار یافت می شوند. بسیاری از فروشگاه ها آنها را می فروشند و درصد قابل توجهی از یاقوت ها و یاقوت های کبود امروزی را به خود اختصاص می دهند. فروش آنها اشکالی ندارد و خرید آنها اشکالی ندارد. با این حال، بخش اساسی معامله این است که فروشنده به وضوح فاش کند که آنها ساخته دست بشر هستند و خریدار به طور کامل درک کند که آنها ساخته دست بشر هستند.

فروشندگان باید این ارتباط ضروری را در زمان فروش با نمایش جواهرات مصنوعی با برچسب های آشکار، اطلاع رسانی شفاهی به مشتری و ارائه رسیدی که به وضوح نشان می دهد ساخته دست بشر هستند، برقرار کنند. ممکن است آنها را "ساخت انسان"، "مصنوعی"، "رشد آزمایشگاهی"، "ساخته شده در آزمایشگاه" یا برخی اصطلاحات دیگر که خریدار آن را درک می کند، نامیده شود.

اگر در حال خرید یک یاقوت سرخ یا یاقوت کبود هستید ...
باید بدانید که انواع یاقوت و یاقوت کبود برای فروش عرضه می شود. برخی از سنگ های قیمتی طبیعی، برخی از سنگ های قیمتی طبیعی هستند که توسط افراد برای بهبود ظاهر خود بهسازی شده اند و برخی نیز سنگ های قیمتی مصنوعی هستند که توسط افراد ساخته شده اند. بسیاری از خریداران ترجیح زیادی برای سنگ های قیمتی طبیعی تصفیه نشده دارند و مایلند قیمت بالایی برای آنها بپردازند. برخی دیگر جواهرات فرآوری شده را قابل قبول می دانند، به خصوص با قیمت پایین تر. برخی هرگز سنگ های قیمتی مصنوعی نمی خرند، اما برخی دیگر از سنگ های قیمتی مصنوعی لذت می برند زیرا به طور کلی ظاهری جذاب و قیمتی جذاب دارند.

هیچ مشکلی در مورد هیچ یک از این گزینه ها وجود ندارد. همه چیز در مورد ترجیحات شخصی و مبلغی است که می خواهید خرج کنید.

فروشنده‌ای که این اقلام را می‌فروشد باید به زبانی که می‌خرید به شما درباره آنچه می‌خرید آموزش دهد و اطلاعات خرید شما باید در رسید شما نوشته شود. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، پس باید آزادانه سؤال بپرسید. اگر در مورد چیزی که می‌خرید نگرانی دارید، احتمالاً ایده خوبی است که خرید را به تاخیر بیندازید یا از جای دیگری خرید کنید. شما به سادگی می توانید به فروشنده بگویید که "من باید کمی بیشتر در مورد این موضوع فکر کنم."

اگر کالای بسیار گران قیمتی را خریداری می کنید، بهتر است آن را توسط یک آزمایشگاه گوهرشناسی شناسایی کرده و گزارش آن را از آزمایشگاه دریافت کنید. این شامل ارسال آیتم به آزمایشگاه، پرداخت هزینه اندک و دو یا سه هفته انتظار برای دریافت گزارش آزمایشگاه است. خرید شما می تواند مشروط به این باشد که گزارش آزمایشگاه با اطلاعات ارائه شده توسط فروشنده مطابقت داشته باشد. حتی اگر فروشنده قبلاً گزارشی داشته باشد، می‌توانید درخواست کنید که توسط آزمایشگاه مورد نظر شما تهیه شود.

به طور خلاصه، باید بدانید که چه چیزی می‌خرید، بدانید که گزینه‌های زیادی دارید و هم از نظر کالا و هم با قیمت راحت باشید.

 

اینیستاگرام گوهرآرا پیج اینستاگرام مار را دنبال کنید Gohararagem

گوهرآرا

نويسنده مطلب همه چیز درباره یاقوت

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی