سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

هلیدور (بریل طلایی) Heliodor

هلیدور (بریل طلایی) Heliodor

هلیدور

خرید و فروش سنگ راف و تراش خورده هلیدور یا بریل طلایی در گوهرآرا در صورت نیاز تماس بگیرید.

بیشتر خریداران جواهرات به خوبی با معروف ترین گوهرهای خانوادۀ بریل یعنی زمرد سبز و آکوامارین آشنا هستند. برخی هم با بریل صورتی که به مورگانیت معروف است نیز آشنا می باشند اما افراد بسیار کمی با دیگر عضو خانوادۀ بریل که در واقع در دسترس تر و ارزان قیمت تر هم می باشد آشنا هستند. این عضو بریل طلائی نام دارد.

 


اولین و بزرگ ترین ذخیرۀ بریل طلائی زرد در سال ١۹١٣ توسط یک کمپانی معدن کاری آلمانی در نامیبیا کشف شد. آنها آن را هلیودور نامیدند که بر گرفته از واژه ای یونانی به معنای " هدیه ای از خورشید " است و آنها گوهرهای بدست آمده را به یک طراح معروف یعنی آقای Lucas Von Cranach سپردند تا یک مجموعه ی بی نظیر از جواهرات را با آن برای کایسر ویلهم دوم آلمانی و همسرش بسازد. در نتیجه هلیودور شهرتی جهانی بدست آورد. اما این شهرت به خاطر رخ دادن جنگ جهانی اول عمر کوتاهی داشت و هلیدور خیلی زود فراموش شد.

هلیدور

ذخائر دیگری از بریل طلائی هم در برزیل، ماداگاسکار کشف شده اند و این جواهر هم اکنون به شکل وسیعی در دسترس است. هلیودور وضوح و روشنی بسیار خوبی دارد و اغلب می توان آن را در اندازه های بزرگ تر هم یافت کرد. به نظر می آید که امروزه استفاده از واژۀ هلیودور مقداری کاهش یافته و برای استفاده از واژه های " هلیودور " یا " بریل طلائی" در حقیقت قدری اختلاف وجود دارد.


همان طور که در یکی از منابع شناخته شدۀ جواهر شناسی (سنگ های جواهری جهان نوشته Walter Schumann) آمده است بجای هلیودور ازواژۀ بریل دارای رنگ سبز و زرد روشن استفاده کرده با این حال آقای Schumann به این نکته هم اشاره کرده است که " از آنجایی که هیچ اختلاف مشخص و قابل تشخیصی بین tone های رنگ زرد و(زرد- سبز) در بریل طلائی وجود ندارد، معمولاً هلیودورها را به عنوان نوعی بریل گران بهای مستقل نمی پذیرند، بلکه آنها را بیشتر به بریل های طلائی دارای رنگ های ضعیف به حساب می آورند .


بریل طلائی دارای سختی ۵/٧ تا ۸ در مقیاس موهس است، بنابراین جواهری با  دوام است و برای استفاده در انواع جواهرات هم مناسب می باشد. محدودۀ رنگ های بریل طلائی از سبز – زرد ضعیف تا زرد – طلائی است، این سنگ به واسطه ی حضور آهن در خود رنگ دار شده است.

هلیدور

ذخائر بریل طلائی در برزیل، ماداگاسکار، نامیبیا، نیجریه، سری لانکا و زیمبابوه یافت شده اند. بزرگ ترین بریل طلائی برش خوردۀجهان دارای وزن ۰۵٤/٢ قیراط است و در تالار جواهرات Institution در واشنگتن دی سی در معرض نمایش قرار گرفته است.


خصوصیات گوهر


شفافیت:           شفاف تا نیمه مات


سختی مو:         8-7.5


وزن مخصوص:     2.90-2.67


ضریب شکست نوری:       1.583-1.577(-،+0.017)


خواص نوری:       U تک محوره (-)


بازگشت نوری:    DR


شکست دوگانه:  0.009-0.005


تفرق نور:           0.014


سیستم کریستالی:         هگزاگونال


رنگ سائیدگی:   سفید


فرم شکستگی:   صدفی


کیلواژ:   ندارد


جلاء:     شیشه ای


ترکیب شیمیایی: Be3AL2(Sio3)6


جرم مولکولی (gm):         537.5


فلورسانس:        ندارد


 خصوصیات فیزیکی و نوری: هلیودور به رنگ زرد کمرنگ و طلایی می باشد. نام هلیودور در یونانی به معنی خورشید و هدیه می باشد. خصوصیات فیزیکی آن شبیه به آکوامارین است. جذب طیفی آن ضعیف و حضور آهن در آن رنگ زرد طلایی را ایجاد می کند.


هلیدور


محل پیدایش سنگها: بریلهای زرد در محل آکوامارینها مانند ماداگاسکار، برزیل و نامیبیا دیده می شوند. آنها در آمریکا نیز دیده می شوند.

گوهرآرا

نويسنده مطلب هلیدور (بریل طلایی) Heliodor

نظرات ( ۲ )

  1. رضا
    ۱۰ بهمن ۹۵ ، ۱۳:۵۹

    با سلام خسته نباشید من یه نگین هلیدور میخواستم با تشکر لطفا به من اطلاع دهید

    • گوهرآرا
      ۱۴ ارديبهشت ۹۶، ۱۱:۴۳

      فعلا موجود نداریم

  2. عیسی
    ۱۵ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۹

    سلام و خسته نباشبد خدمت شما دوستان... من سنگ ماه میخواستم اصلی و با کیفیت... moon stone 

    شما هم تو سایتتون ندارید... اگه مقدور هست به من خبر بدهید ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی