سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

انواع نقره

انواع نقره 

نقره

نقره جات خام امروزه به صورت های گوناگون در بازار یافت می گردد که عبارت است از:

نقره جات ساچمه که به صورت گرانول (دانه بندی) شده می باشد

به صورت شمس با وزن های مختلف می باشد.

به صورت میله ای وجود دارد.

البته نقره های مذکور هر کدام دارای دسته بندی های مختلف می باشد. برای نمونه نقره جات ساچمه خود به انواع مختلفی تقسیم می گردد.

 نقره لندنی

نقره پاکستانی

نقره کرکسی

نقره جات ایرانی(نقره مهندسی) و....

فروش نقره جات

که البته این دسته بندی ها بر اساس خلوص تهیه نقره می باشد که نقره های لندنی و سوئیسی بیشترین خلوص را دارا می باشند. همین درجه بندی ممکن است در خصوص شمش یا میله نقره وجود داشته باشد. البته بعضی زمان ها چون این فلز گرانبهابه صورت قاچاق وارد می گردید در قالب لوازم یدکی چرخ دنده و غیره ساخته می گردید و وارد ایران می گردید.

نقره به صورت شمس بسته به آنکه محصول کدام کشور باشد در وزن های مختلف و مناسب با واحدهای اندازه گیری آن کشورها تولید می گردد.

و نقره جات به صورت میله ای از نوع پایین ترین نوع نقره ازنظر خلوص می باشد که ذوب گردیده و به صورت میله هایی منظم و دارای قالب و یا غیر منظم ریخته گری شده و به بازار فروش عرضه می گردند.

پس از تهیه نقره خام متناسب با نوع مصرف آن فرایند های متفاوتی روی آن انجام می گیرد. نقره ای که در بازار به عنوان نقره خام تهیه می گردد دارای عیاری بین 98 تا 100 می باشد معمولاً نقره های لندنی و سوئیسی دارای عیاری کامل می دانند. و هر چه نقره از درجه خلوص خود پایین تر بیاید عیار آن نیز افت می نماید.

بعضی مواقع سازندگان که می خواهند کارهای خیلی خاص انجام دهند و نیاز به خلوص نقره بالایی است.

 جهت ساخت محصولات خود شمس نقره را مستقیماً نورد می نمایند و ورقه هایی به ضخامت و اندازه ی مورد نظر تهیه می نمایند و مورد استفاده قرار می دهند. ورقه هایی که از نورد مستقیم شمش با خلوص بالا تهیه شده باشد، قابلیت چکش خواری فوق العاده ای نسبت به دیگر انواع روش ها دارد و انعطاف پذیری و شکل پذیری بیشتری و در مجموع قدرت مانور بیشتری را برای سازنده فراهم می نماید.

محصول حاصله از این روش دارای خلوص کامل یعنی همان عیار 100 می باشد.

در مورد دیگر انواع روش ها سازنده و هنرمند نقره جات خام را در داخل بوته زرگری ذوب می نماید و سپس داخل قالب های مربوطه می ریزند و شمش حاصل می گردد.

چنانچه بخواهند عیار نقره جات را تغییر دهدند در همین فرایند ذوب و رخته گری شمش انجام می دهدن معمولاً برای بدست آوردن عیارهای مختلف به نقره ، مس اضافه می کنند. یعنی مس بهترین و مناسب ترین گزینه جهت تغییر عیار نقره می باشد.

خرید نقره جات

عیارهای مختلفی که بعد از عیار کامل که عیار 100 نامیده می شود در بازار ایران موجود است، بیشتر است ولی در خارج از کشور بیشترعیار 90 رواج دارد.

پس از تهیه شمش نقره سازنده یا زرگر نقره شمش را به کاگاه نورد می برد در کارگاه نورد شمش نقره از بین دو غلطک دستگاه نورد که فاصله بین دو غلطک قابل تنظیم است، عبور می دهند و شمش نقره را می توانند به ابعاد مورد نظر ضخامت مورد نظر درآورند.

معمولاً برای ساخت و تولید هر محصولی چند پارامتر مهم مورد نظر است که عبارتند از:

عیار

ابعاد ورقه

ضخامت ورقه

فرایند ریخته گری و نورد نقره بسیار مهم است و مهارت و تجربه فوق العاده است نیاز است تا یک ورقه خوب و قابل قبول برای ساخت به وجود آید. چون دستگاه ها و وسایل مورد استفاده از درجه فوق العاده ای برخوردار نیستند و اکثر این کارها به صورت سنتی و دستی صورت می گیرد آسیب های زیادی متوجه ورقه های تولیدی می باشد که به بعضی از آنها اشاره می گردد.

دو پوسته شدن ورقه در حین نورد که معمولاً به صورت تاول به روی سطح ورقه ایجاد می گردد یعنی فضایی بین ورقه ایجاد  می گردد که ورقه را به دو سطح مجزا تقسیم می نماید.

پوسته شدن سطح ورقه که سطح ورقه پوسته پوسته می شود یعنی به دلیل غیر استاندارد بودن شمش و زائده هایی که بروی آن است و عدم یکسان بودن ضخامت و ناصافی سطح شمش بعداً نقطه ها و ذرات برجسته روی سطح شمش در فرایند نورد به صورت پوسته خود را نشان می دهند.

بعضی مواقع نا خالصی هایی به صورت نقطه ای درسطح ورق نشان می دهند.

ترک خوردن و شکستن ورق در فرآیند نورد که باز بسته به ناخالصی و روش فرآیند نورد بستگی دارد.


پس از ساخت ورقه با ضخامت و ابعاد و عیار مورد نظر شروع به ساخت محصول مورد نظر می رسد.

ساخت محصولات به سه دسته عمده تقسیم می گردد:

ساخت دست که معمولاٌ به ان ساخت چکشی می گویند.

 ساخت دست وماشین به طور مشترک

ساخت ماشینی که به خم کاری معروف است


در روش اول سازنده ، زرگر یا هنرمند الگوی مورد نظر را روی ورقه پیاده نموده و پس از برش الگو فقط توسط ابزارآلات دستی بدو ن استفاده از تکنولوِژی های ساخت محصول مورد نظر را می سازد. که ساخت دستی یا چکشی خود به دو دسته عمده تقسیم می گردد:

ظروفی که به صورت یکپارچه ساخته می شوند. یعنی تکه ورق را تبدیل به محصولی مانند گلدان می کنند بدون آنکه در ان برش یا جوشی ایجاد نمایند که به ظروف و محصولات یکپارچه معروف می باشند.

طروفی که بصورت چند تکه ساخته می شوند یعنی یک محصول ممکن است از چندین قسمت تشکیل شده باشد که در پایان جهت تکمیل شدن یا به وسیله فرآیند جوشکاری و لحیم کاری و یا توسط مکانیزم پیچ و مهره به یکدیگر متصل می گردد.

در روش دوم ساخت محصول فقط توسط دست ساخته می شود و قسمتی توسط دستگاه های خم کاری و غیره تولید می گردد و سپس به یکدیگر متصل و تکمیل می گردد.

در روش سوم ساخت محصول فقط توسط دستگاه های خم کاری صورت می گیرد البته استفاده از دستگاه بدین معنا نیست که هر شخصی قادر به ساخت محصول می تواند باشد زیرا ساخت محصولات با دستگاه خم کاری نیاز به تجربه و تخصصی و داشتن یک دیدگاه فنی و هنری می باشد که همه کس چنین ویژگی های را ندارند.

دستگاه خم کاری دارای دو محور روبروی هم می باشد که فاصله بین این دو محور کم و زیاد می شود وقابل تنظیم می باشد.قالب یا قالب های مربوط به ساخت محصول بین این دو محور قرار می گیرند و بسته می شوند.

قالب روی یکی از محورها ثابت می گردد و ورقه مورد نطر بین قالب محور دوم فیکس و محکم بسته شروع به چرخش می نمایند و خم کار ( شخصی که با دستگاه خم کاری کار می کند) با ابزارهای مختلف که به صورت قلم های بلندی است ورقه را بروی قالب می کشاند. این فرآیند ممکن است طی چندین مرحله با تعویض قالب های مختلف صورت گیرد.

پس از ساخت محصولات مختلف مرحله ساخت به اتمام رسیده و شروع به اجرای هنرهای دیگر مانند فیروزه کوبی- قلم زنی- خاتمکاری- نقاشی- مینا کاری و ... بر روی فلز صورت می گیرد.

امروزه معمولاً برروی ساخت های نقره فقط قلمزنی صورت می گیرد.

ساخت محصولات و ظروف نقره جات مختلف در ابعاد و انواع مختلف و متفاوتی صورت می گیرد که به عمده ترین آنها اشاره می کنیم:

ساخت انواع گلدان با فرم های مختلف

ساخت آیینه و شمعدان نقره

ساخت انواع سینی

سرویس سینی چای خوری قندان وگالش

شربت خوری

چراغ لاله

قهوه جوش

انواع جام

اجیل خوری نقره

شیرینی خوری نقره

رولت خوری

میوه خوری نقره

انواع کاسه و بشقاب

لوستر و....

و هزاران نوع ساخ دیگر که دارای تنوع  و تعدد بالایی از نظر نوع ساخت و اندازه و ابعاد می باشند که ذکر آن خارج از موضوع می باشد.


  نقره جات آنتیک

نکات کلیدی در خرید نقره جات و ظروف نقره

 

باید توجه داشت از جمله مواردی که بسیار باعث شادی خانم ها می شود خرید نقره جات زینتی و آنتیک و ظروف نقره است .برای اطلاعات بیشتر در این مورد تماس تلفنی با مرکز فروش و صادرات نقره روژان برقرار نمایید.

  

نگهداری و پاک کردن ظروف نقره


ظروف نقره را با مواد شوینده نشویید . زیرا این مواد شیمیایی از درخشش نقره می کاهد.

 

-2 برای تمیز کردن ظروف نقره بهتر است از پارچه لطیف و صابون با قلیای پایین استفاده شود. یا با مقدار کمی آبلیمو و آب نیمه گرم استفاده شود. 

 

3_ ظروف نقره را در فضای باز نگهداری نکنید؛ زیرا گرد و غبارو چربی روی آن را پوشانده و از درخشش و زیبایی ظروف نقره می کاهد.

4- نقره را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید.





گوهرآرا

نويسنده مطلب انواع نقره

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی