سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

نگهداری فیروزه

چگونه از فیروزه نگهداری کنیم؟

نگهداری فیروزه

راه‌های افزایش عمر فیروزه

الف) مرحله به‌سازی شامل واکس زدن

ب) عدم شستشو با مواد شوینده و الکل

ج) عدم تماس با پوست چرب و مواد آرایشی

د) در معرض نور و گرد و غبار قرار نگیرد.

ه) تمیز کردن فیروزه هر چند وقت یک بار

 

 سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب


 سنگ فیروزه

 راه‌های افزایش عمر فیروزه

مهم‌ترین خطری که فیروزه را تهدید می‌کند ایجاد خراش روی فیروزه، آب داغ و مواد شیمیایی خانگی است و دلیل آن نیز ترکیب هیدراتی در سنگ است. فیروزه سنگی زنده می‌باشد و نسبت به روغن و مواد شیمیایی مانند مواد شوینده بسیار حساس بوده و تغییر رنگ می‌دهد. خلل و فرج سنگ باعث جذب چربی‌ها و موجب تغییر رنگ فیروزه می‌شود. هرگز از تمیزکننده‌های اولتراسونیک استفاده نکنید و از نزدیکی با مواد حاوی کلر نیز اجتناب کنید.

آب و نور نیز باعث تغییر رنگ فیروزه می‌شود. فیروزه در مقابل سه چیز عکس‌العمل نشان می‌دهد که هرگز نباید با آن‌ها تماس پیدا کند: روغن، کرم، ادکلن.


تمیز کردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی زینتی و با ارزش است که به علت خلل و فرج‌های زیادی که درون آن وجود دارد، نباید آن را با آب ‌شست. بهتر است آن را با پارچه‌های نخی نرم و تمیز و یا چرم جلا دهید.


کانی فیروزه به راحتی کثیف و گرد آلوده می‌شود. بازدم بر آن اثر نامطلوب دارد. چناچه مدت زیادی در آب بماند جلای آن کاهش می‌یابد. اگر چربی یا روغن بر سطح فیروزه مالیده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدریج گرد و غبار موجود در هوا بوسیله ذرات چربی جذب شده و جلای فیروزه را از بین می‌برد. چنان‌چه اثر نفوذی ذرات روغن عمیق باشد، ممکن است کانی خاصیت جلاپذیری و صیقل مجدد را هم از دست بدهد.

 

 سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب


 سنگ فیروزه


سطح شکل فیروزه صدفی است. فیروزه در شعله حرارت تیره رنگ می‌شود و رنگ شعله را به علت وجود مس، سبز یا آبی می‌کند. اگر فیروزه را در لوله بسته قرار داده، حرارت زیادی به آن بدهیم آب تبلور فیروزه جدا شده، اثر آن بر دیواره لوله آزمایش ظاهر می‌شود و کانی به تیرگی می‌گراید.


مرحله به سازی فیروزه چگونه صورت می‌پذیرد؟

فیروزه‌ها جواهرات نسبتا" نرم و کاملا" حساس هستند. بدین معنی که رنگ فیروزه می‌تواند در طی استفاده کم‌رنگ شود. به همین دلیل امروزه حتی برای فیروزه‌هایی با کیفیت عالی یک مرحله به‌سازی شامل واکس زدن در نظر گرفته می‌شود. عمل واکس زدن باعث می‌شود تا ضمن افزایش سختی و در نتیجه افزایش دوام کانی، از محو شدن رنگ فیروزه به مرور زمان نیز جلوگیری شود.


واکس فیروزه یک‌نوع رزین مصنوعی است که طی روشی خاص با فرو بردن فیروزه در آن صورت می‌گیرد. امروزه اکثر فیروزه‌ها با این روش به‌سازی می‌شوند و این عمل حتی باعث افزایش قیمت و ارزش فیروزه می‌شود.


نگهداری از فیروزه فوت و فن خاص خودش را دارد. در زمان های گذشته تنها راه ارتقای کیفیت فیروزه چرب کردن آن بود به این صورت که فیروزه را با روغن گیاهی یا حیوانی چرب می کردند و بعد از خشک شدن جلای سطحی فیروزه بیشتر می شد اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، روغن منجر به لکه لکه شدن رنگ سنگ می شد و رنگ سنگ به سبز تغییر می کرد. جلای سطحی ناشی از روغن نیز پایدار نبود و با گذشت زمان از بین می رفت اما این روزها به جای روغن زدن از مواد مخصوصی که جلای سطحی بالایی به فیروزه می دهد استفاد می شود. البته دو خطر جدی فیروزه را تهدید می کند:1-صدمات ناشی از ضربات سخت 2. تغییر رنگ فیروزه که ناشی از ساختار متخلخل فیروزه است. بنابراین اگر از فیروزه به عنوان گوهر دایمی استفاده می کنید حتما هنگام کارهای سخت آن را از دستتان خارج کنید تا ضربه نخورد و دچار شکستگی نشود. هنگام شستشوی دست و انجام کارهایی همچون باغبانی، تعمیر ماشین،نظافت منزل و استحمام از انگشتر یا دستبند فیروزه خود استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی مانند سفیدکننده ها و ترکیبات برم و کلر مواد شوینده صدمات جبران ناپذیری به نگین فیروزه شما وارد می کنند. حواستان باشد لوسیون ها و عطرها باعث تغییر رنگ فیروزه می شوند. هیچ وقت تمیز کننده اولتراسونیک را در مورد جواهر فیروزه نشان خود به کار نبرید. نکته دیگر این که اگر نگین فیروزه شما روی پایه نقره استوار است برخی ترکیبات مورد استفاده برای تمیز کردن و صیقل دادن نقره که حاوی اسید است به فیروزه آسیب می ز نند


تغییر رنگ در فیروزه در نتیجه تابش نور آفتاب، تبخیر آب طبیعی موجود در آن، پاکی و کدورت هوا، برخورد با چربی،صابون و مواد شیمیایی با آن صورت می گیرد و آن را خراب می کند. به همین دلیل بهتر است در هنگام شستن دست ها، انگشتر فیروزه را از انگشت بیرون آورد (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد موسوی، ص 26).


 شارژ فیروزه

فیروزه

بسیار دارای اهمیت است که شما هر روز به موقع سنگتان را تخلیه کنید. این سنگ بسیار حساس و آرام است و نباید آن را با آب تمیز کنید، اما می توانید توسط نمک دریای خشک این کار را بکنید. بهتر است فواصل تمیز کردن را بیشتر کنید. توصیه می شود به هیچ عنوان از نور خورشید برای شارژ این سنگ استفاده نکنید. قرار دادن در نمک خشک خاک خشک و دور از افتاب


بهتر هست برای شارژ فیروزه از آب ولرم و روان استفاده کنین. در طول روز فیروزه رو با آب بشورین و روش دست بکشین. آب خیلی سرد یا خیلی گرم نباشه که برای فیروزه مناسب نیست.

گوهرآرا

نويسنده مطلب نگهداری فیروزه

نظرات ( ۱۵ )

  1. امید
    ۱۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۰۰


    سلام من انگشتر فیروزه دارم متاسفانه تو دستم بود که چربی گوسفند خورده الان رنگش کدر شده الان چکار کنم که رنگش برگرده ممنون میشم که راهنمایی کنین

    • گوهرآرا
      ۱۰ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۲

      اصولا فیروزه ای که بمیره دیگه زنده نمیشه ولی شاید با لایه برداری و ساب بشه کاریش کرد ولی باز هم امکانش کمه


  2. ریحانه
    ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۰

    سلام من همین امروز انگشتر فیروزه گرفتم چگونه باید شارژ کنم

  3. علی
    ۱۶ آبان ۹۵ ، ۱۴:۱۷

    باسلام انگشتر من سبز شده به علت چربی ایا خواصس هست هنوز ممنون میشم پاسخ بدین

    • گوهرآرا
      ۱۶ آبان ۹۵، ۱۹:۲۳

      فیروزه خواصش به زنده بودنشه  اگه روغن بخوره میمیره باید عوضش کنی


  4. محمد
    ۲۱ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۱

    سلام.انگشتر فیروزه من کمی به خاطر روغن تغییررنگ داده به نظر شما هنوز زندس

    • گوهرآرا
      ۱۴ ارديبهشت ۹۶، ۱۲:۰۹

      نه

  5. محمد
    ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۳:۴۶

    لطفا سوال منوجواب بدین خیلی انگشترم برام مهمه

    • گوهرآرا
      ۱۴ ارديبهشت ۹۶، ۱۲:۰۸

      تماس بگیرید

      09353369949
      تلگرام

  6. علی رمضانی
    ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۲:۰۹

    من فیروزه ای داشتم که بنا به توصیه ی شخصی برای پر رنگ تر شدن رنگش هر شب داخل اب می انداختم تا صبح

    ولی الان رنگش خیلی دیگه تیره شده و معلومه اب جزبش شده
    چیکار می تونم کنم تا درست بشه؟؟؟؟

  7. مهدى
    ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۰۶:۱۱

    من عاشقه فیروزم هستم

  8. سمانه
    ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۴۶

      سلام.من انگشتر فیروزه خریدم ولی میخوام پشتش چسب مایع بریزم که سنگش یوقت در نیاد و نگینهای اطرافش محکم سر جاشون بمونن.آیا چسب اونم پشت انگشتر و پشت نگین بریزم به فیروزه آسیب میزنه؟

    • گوهرآرا
      ۱۶ آذر ۹۶، ۱۲:۳۱

      موجود نداریم

  9. ابوالفضل مهدوی
    ۰۳ دی ۹۶ ، ۱۵:۲۶


    با سلام.دو تا سئوال داشتم. راستش از یک فروشنده ی انگشتر و نگین، درباره نگین ها و انگشترهای فیروزه ای که داشت پرسیدم که کدوم بهتر و مرغوب تر هست و اینها... در توضیحاتش یه سری موارد رو که اکثر کارشناسها و سایتها هم اشاره کردن رو بیان کرد که سنگ فیروزه تنها سنگ زنده ی دنیا هست و رنگ آبی آسمانی نسبتا" پررنگ و خاص ، بهترینش هست و غیره... بعدش درباره بعضی نگینهاش که آبی خیلی کمرنگ بود، گفت که این نگین ها هنوز به اصطلاح نرسیده و اگر مثلا" حدود 6 ماه الی دوسال خوب ازش نگهداری و مراقبت کنی، کم کم میرسه و رنگ آبی پررنگ و خیره کننده ی اصلی خودش رو پیدا میکنه. و دلیلش هم این بود که سنگ فیروزه زنده هستش و اینها. ولی من توی هیچ سایتی ندیدم که رنگ آبی کمرنگ به رنگ آبی آسمانی پررنگ و زیباتر تبدیل بشه و به قول اون شخص "فیروزه اش برسه" و فقط مردن و یا کدر شدنش رو در اثر تماس با مواد روغنی و مضر شنیدم. خواستم بدونم که آیا واقعاً امکان بهتر شدن و آبی تر شدن رنگ نگین فیروزه  های کمرنگ، و به قول اون آقا، رسیده شدن و اعلا تر شدنش به مرور زمان وجود داره ؟
    ممنون میشم کامل در این باره توضیح بدید. 
    سوال دوم هم اینکه، چه ویژگیهای ظاهری و چشمی رو باید هنگام خرید انگشتر فیروزه برای تشخیص اصل بودنش و بعبارتی برای اطمینان نسبی پیدا کردن از اصل بودن و مرغوب بودنش باید در نظر بگیریم و تشخیص بدیم. چون وقتی که انگشتری رو خریدیم و پولش رو به فروشنده دادیم، دیگه بعدش نشون دادن اون انگشتر به کارشناس و متخصص سنگ و جواهر، دردی از ما دوا نمیکنه و درصورت اصل نبودنش، پولمون بهمون برنمیگرده و اون فروشنده هم انگشترش رو پس نمیگیره. بخاطر همینم تقاضا دارم که نکات مهم و ظریفی که میشه در هنگام خرید، مد نظر قرار داد و ارزیابی کرد و تا حدود زیادی از اصل بودن و مرغوب بودن اون فیروزه اطمینان پیدا کرد، رو لطفا" بفرمایید... با تشکر و سپاس از شما.

    • گوهرآرا
      ۱۵ دی ۹۶، ۱۴:۵۲

      اینکه فیروزه بمونه میرسه زیاد درست نیست 

      و دوم اینکه رنگ و طبع و گوشت دار بودن فیروزه ملاک و معیار فیروزه مناسب میباشد

  10. نیلوفر
    ۱۵ بهمن ۹۶ ، ۰۲:۵۳

    اگه به فیروزه روغن و مواد شوینده و عطر نزنیم امکانش هست که فیروزمون برای همیشه زنده بمونه یا در اثر هوا کم کم تغییر رنگ میده؟ و اینکه اگه مثلا اشتباهی بهش عطر زدیم و یا هر چی اینکه اب براش ضرر داره، خب اون وقت با چی میشه ششتشو داد؟

  11. حسین گوهر
    ۱۵ اسفند ۹۶ ، ۱۵:۰۷

    باسلام دوستانی که سنگهای قیمتی دارند خریداریم 

    شهاب سنگ نمیخریم سنگ آتش فشان نمیخریم
    الماس، یاقوت، زمرد، عقیق یمن، سنگ فیروزه عجمی رنگ محک فقط نیشابور خریداریم
    شماره تلگرام: 09352896031

  12. مجتبی
    ۰۶ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۳۹

    سلام من ی انگشتر فیروز مرده دارم ازچن نفر پرس و جو کردم گفتن ب مدت 6ماه یا1سال داخل اکواریوم بندازمش دوباره ب حالت اولیش برمیگرده الانم حدود3هفتس داخل اکواریوم انداختمش رنگش داره از ابی اسمانی پر رنگ تر میشه میخواستم ببینم اصن تاثیری داره؟

  13. رحیم مشرف پور
    ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۵۲

    سلام برای شارژ باید چند ساعت تو نمک دریا باشد


  14. رضا
    ۲۸ اسفند ۹۷ ، ۲۰:۱۵

    فیروزه با خاک شارژ می شود ؟

    • گوهرآرا
      ۱۰ دی ۰۲، ۱۱:۳۴

      بله

  15. رضا
    ۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۳:۵۲

    سلام سنگ فیروزه من روغن خورده چکارش کنم درست بشه رنگش داره به زردی میزنه

    • گوهرآرا
      ۱۰ دی ۰۲، ۱۱:۲۶

      اگر دیر نشده باشه میشه با لایه برداری سطحی تا حدودی درستش کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی