سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

تورمالین سبز نادر

تورمالین سبز نادر

تورمالین سبز نادر

تورمالین سبز یک نوع کمیاب خاصی از گروه تورمالین بوده که تنها در شرق آفریقا و معمولا به طور عمده در اندازه های کوچک یافت می شود. اما آن چیزی که بیش از اندازه سبب کمیابی این سنگ گردیده، رنگ ویژه آن است. رنگ سبزی که نشان دهنده سبزترین سنگ قیمتی جهان می باشد.

تورمالین سبز نادر

تورمالین سبز نادر-the rare chrome tourmaline

شباهت های بسیاری بین تورمالین سبز و گارنت تساوریت وجود دارد. آنها در مناطق مشابهی در تانزانیا یافت و رنگ سبز هر دو به دلیل وجود کروم و وانادیم است. معدنکاران معمولا توجه خود را برتساوریت متمرکز می کنند زیرا این گوهر در بازار جای خود را پیدا کرده و قیمت آن بیشتر بالا می رود. اما تورمالین سبز، هر چند کمیاب تر، در موارد زیادی، تشابهاتی با تساوریت با کیفیت دارد.

تورمالین سبز در واقع یک گونه متمایز از تورمالین تحت عنوان دراویت کروم است. مانند زمرد و گارنت تساوریت، یک سنگ تورمالین خوب، به رنگ سبز درختی همراه با رنگ مایه متمایل به زرد تا آبی می باشد. رنگ آبی درون این سنگ به طور معمول خود را در نور لامپ های رشته ای و رنگ زرد در نور روز قابل مشاهده می گرداند. وجود رنگ مایه آبی به رنگ مایه زرد بیشتر ترجیح داده می شود.

تورمالین سبز از نوع رنگ سبز متداول در بازار گرفته تا گونه ای با سبزی کمتر، به دلیل میزان وجود کروم در تورمالین، مشخص می شود. کسانی که علاقه مند به جمع آوری تورمالین سبز هستند، می توانند میزان وجود کروم را درون تورمالین با دستگاه چلسی فیلتر آزمایش نمایند. هنگامیکه سنگ حاوی کروم را زیر فیلتر چلسی فیلتر قرار بدهید رنگ قرمز یا قرمز مایل به نارنجی را از خود بروز می دهد. تورمالین سبز متداول در بازار با عنصر آهن رنگ شده است. بنابراین، هنگامی که این نوع تورمالین توسط دستگاه چلسی فیلتر آزمایش شود، رنگ سبز آن در زیر فیلتر پابرجا می ماند. 

تورمالین سبز به طور کلی و به خصوص در اندازه های بیش از یک قیراط نادر است به طور کلی سنگ با کیفیت خوب با وزن بیش از یک قیراط بسیار کمیاب می باشد. بنابراین، گردآورندگان سنگ های قیمتی باید بپذیرند که اگر سنگی بیش از یک قیراط وزن داشت، از لحاظ کیفیت به احتمال زیاد در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد. 

تورمالین سبز نادر

یکی از دلایل وجود تورمالین سبز با کیفیت در اندازه های کوچک این است که میزان اشباع رنگ سبز در تورمالین با کیفیت بسیار بالاست، بنابراین در سنگ های بزرگ این اشباع رنگ به شکل بسیار تیره ظاهر می شود. سنگ های کوچک تر به طور کلی یک رنگ سبز زنده را نمایش می گذارند. تورمالین سبز نیز در نور روز زیباتر است. برخی دیگر از این نوع سنگ ها به دلیل رنگ بسیار زیاد و شدید سبزی که دارند در زیر نور لامپ های رشته ای مات به نظر می رسند. 

گوهرآرا

نويسنده مطلب تورمالین سبز نادر

نظرات ( ۱ )

  1. سید مسلم
    ۱۸ تیر ۹۷ ، ۰۰:۳۲

    سلام قیمت هر قیراط چنده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی