سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

عقیق (اگات/agat)

عقیق

عقیق

عَقیق یا آگات گونه‌ای سنگ گران‌بها است.

عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است که بیشتر از سنگ یمانی تشکیل شده‌است. ترکیب شیمیایی آن ۱۰۰% SiO۲ یا سیلیس است که البته گاهی عناصری نظیر Al، Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است. عقیق درخشنده و دارای چمک بلورین می‌باشد. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونه‌ای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده می‌شود. شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل می‌شود. از این کانی به عنوان خواص درمانی در سنگ درمانی نیز استفاده می شود.

عقیق شکلی از کوارتز (microcrystalline quartz)،و به صورت لایه لایه است که در رنگ و بافت های متنوعی یافت می شود. به دلیل نامگذاری از روی مشخصات ظاهری و موقعیت جغرافیایی منشأ آن انواع بی شماری از این گوهر وجود دارد. اما الگوهای عقیق بسیار مشخصی برای استفاده در تجارت شناخته شده اند. آنها عبارتند از عقیق چشم مانند، که دارای حلقه هایی متحدالمرکز است، عقیق دندریتیک (dendritic agate) و عقیق آتشین (fire agate) که دارای رنگین کمان غیر معمول است. رایج ترین نوع عقیق نوع نواری آن (Banded Agate) است که دارای لایه های رنگارنگ می باشد.

منطقه Idar-Oberstein در آلمان برای معادن عقیق و سنت قدیمی آن یعنی کنده کاری روی عقیق معروف بوده است. اما زمانی که در قرن 19 (1830میلادی) معادن عقیق در برزیل کشف شد توجهات به آن سمت رفت و معادن آلمان رفته رفته به کار خود پایان دادند. در واقع عقیق دارای گذشته تاریخی بلند و بالایی است. بیش از 3 هزار سال قبل مصریان از عقیق به عنوان سنگی قیمتی استفاده می کرده اند.

در دوران باستان عقیق را به عنوان یک طلسم استفاده می کردند و می گفتند برای رفع تشنگی و محافظت کاربرد دارد. مجموعه ای از 3 هزار کاسه عقیق توسط Mithradates پادشاه Pontus اشتیاق گذشتگان را به عقیق نشان می دهد. جمع آوری کاسه های عقیق در زمان رنسانس در اروپا رایج بوده است و به همین دلیل می توان در بسیاری از موزه ها از جمله موزه معروف لوور نمونه هایی از آن را دید.

سنگ عقیق-agate

 عقیق

خصوصیات گوهر

ترکیب شیمیای این گوهر Sio2(سیلیسوم دی اکسید) است و در رنگ های مختلف یافت می شود.این سنگ قیمتی سختی موس 6.5 تا 7 دارد و وزن مخصوص آن 2.66 است.این گوهر در برابر گرما حساس است و اگر در معرض گرما قرار گیرد می ترکد. (از این خاصیت برای تشخیص آن استفاده می شود) معمولاً عقیق به صورت کابوشن تراش داده می شود. امروزه عقیق از معادن کشورهای برزیل، اروگوئه، هند، استرالیا، چین، ماداگاسکار، مکزیک، مغولستان و نامیبیا استخراج می شود.


فضائل عقیق 

عقیق سنگی از خانواده کوارتز با سختی 7 بوده که بستگی به مکان یافتن و همچنین شکل و رنگ آن به نام های گوناگونی شناخته می شود. این گوهر از روزگاران قدیم مورد توجه اقوام مختلف بوده و امروزه نیز به عنوان سنگی که خاصیت درمانی زیادی داشته و حتی توسط بزرگان دین اسلام توصیه فراوان درباره آن شده، مورد استفاده قرار می گیرد. برای سنگ عقیق در دین مبین اسلام فضایل بسیار زیادی برشمرده اند که از آن جمله عبارتند از:

 

۱-نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا، پیامبر و ائمه علیهم السلام

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم به امیر مومنان فرمود: یا علی انگشتر را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی. حضرت عرضه داشت: یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ پیامبر فرمود: آنها جبرئیل و میکائیل اند. باز حضرت پرسیدند: چه انگشتری در دست کنم؟ پیامبر فرمودند: عقیق قرمز. پس همانا سنگ عقیق، اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت . ( علل الشرایع ۱ / ۱۵۸ ، بحار : ۴۲ / ۶۹ ، وسائل : ۵ / ۸۲ )

عقیق 

۲-با ایمان ترین سنگ میان سنگ ها 

امام صادق علیه السلام فرمود: دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد. یکی از آنها عقیق است؛ زیرا عقیق باایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و ما اهل بیت در میان سنگ هاست. ( جامع الاخبار : ص ۱۳۴ ، وسائل : ج ۱۴ ص ۴۰۳ ، فرحه الغری : ص ۸۸ ، التهذیب : ۶ /۳۷ )

 

۳-اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مومنان علیه السلام

امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود: خداوند ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد. پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان ایمان آوردند، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند. خداوند (به علت این عمل آنان) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد. پس از آن، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان اقرار کردند. خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد. سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان اقرار کردند و ایمان آوردند. خداوند آسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمان ها ایمان آوردند. سپس ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر زمین (هفت طبقه زمین) عرضه کرد. اول جایی که به ولایت امیر مومنان اقرار نمود، سرزمین مکه بود .پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد، ‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر صلی الله علیه و آله آراست. سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان اقرار کرد. خداوند آن را به وجود امیر مومنان آراست. سپس خداوند ولایت امیر مومنان را بر کوه ها عرضه کرد، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند. ( اقبال الاعمال ۲/ ۲۶۲ ، بحار الانوار ۲۷ / ۲۶۲ )


 سنگ عقیق به عنوان با ایمان ترین سنگ ها و همچنین اولین سنگی است که به خدا، پیامبران و امامان ایمان آورده است. البته کوه هایی که میزبان این گوهر گرانبها هستند نیز جزو اولین موجوداتی هستند که به وحدانیت خداوند، پیامبری پیامبران و امامت امامان شهادت داده اند. در این قسمت فضیلت های دیگر این سنگ را بر می شمریم.

 

۴-تسبیح سنگ عقیق و استغفار برای دوستان محمد و آل محمد

بشیر خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد: فدایت شوم چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم؟ حضرت فرمود: ای بشیر! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی؟ پس همانا این سه عقیق، سه کوهی هستند در بهشت که کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشت و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها در بهشت و کوه عقیق سفید نیز بر خانه امیر مومنان علیه السلام در بهشت سایه افکنده است و همه این خانه ها یکی است. همانا این سه کوه، خدا را تسبیح و تقدیس و تمجید می گویند و برای دوستان و محبان آل محمد صلی الله علیه و آله استغفار می کنند. ( امالی طوسی : ص ۳۸ ، بشاره المصطفی : ص ۶۳ ، بحار : ج۸ ص ۱۸۷ )

 

۵-تکلم خداوند با حضرت موسی

امام صادق علیه السلام فرموده اند انگشتر عقیق در دست کنید. همانا خداوند با پیامبرش ، موسی علیه السلام بر روی کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید. ( مکارم الاخلاق ص ۸۷ )

 

۶-معراج پیامبر

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم (به عرش رفتم) به مرتبه ای رسیدم که نزدیکتر از آن،‌ به مقام ربوبیت، تصور پذیر نیست. پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت. ( مائه منقبه ۱۶۸ ، الشیعه فی احادیث الفریقین : ص ۱۷۸ . )

 

فواید عقیق 

عقیق

سنگ عقیق گوهری قیمتی از خانواده کوارتز بوده که خواصی درمانی برای آن ذکر شده است. این سنگ، سنگی بهشتی است و کوه آن اولین کوهی است که به یگانگی خدا، نبوت پیامبران و امامت امامان شهادت داده است. در مقالات اخیر درباره فضائل سنگ عقیق سخن راندیم. اکنون به بیان فواید این سنگ گرانبها می پردازیم.

 

۱-از بین بردن فقر

امام رضا علیه السلام درباره یکی از خواص عقیق می فرماید: (دست کردن انگشتر) عقیق، فقر را از بین برده و نفاق را نیز نابود می کند. (کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل الشیعه : ۵ /۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۳)

امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود: خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد. (مکارم الاخلاق : ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ / ۹۱)

 

۲-وسعت بخشیدن به رزق و بی نیازی از مردم

بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید: چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم؟ حضرت فرمود: ای بشیر ! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی؟ پس همانا این سه کوه، کوه هایی هستند در بهشت .... تا آنجا که فرمود: هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد. ( امالی : ص ۳۸ ، الامان : ص ۵۲ ، بحار الانوار : ج ۳۷ ص ۴۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )

 

۳-افزودن بر ثواب نماز

امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید: کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند. ( اعلام الدین ص ۳۹۳ ، بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۱ .)

 

۴-دور داشتن از قطع دست و خون ریزی شدید

روزی اعمش از اصحاب امام صادق علیه السلام به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد. پس حضرت فرمود: ای اعمش نگاه کن و ببین انگشتر این مرد چیست؟ اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت: یابن رسول الله، نگین انگشتر او عقیق نبود.حضرت فرمود: ای اعمش ! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد. اعمش گفت: یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید؟ حضرت فرمود: دست کردن انگشتر عقیق، از قطع شدن دست محافظت می کند. گفت: دیگر چه خواصی دارد؟ حضرت فرمود: از خونریزی شدید نیز جلوگیری می نماید. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )

 

۵-تسریع در اجابت دعا و برآوردن حوائج

امام صادق علیه السلام در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید: خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود، با انگشتر عقیق باشد. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ ) 

امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: هیچ دستی نزد خداوند در هنگام دعا محبوبتر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد. ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، بحار ۸۰ / ۱۸۷ )

امام سجاد علیه السلام می فرماید: پیامبر اکرم فرمود: هر کس انگشتر عقیق در دست کند (و دعا نماید) خداوند حوائجش را بر آورده می سازد. ( کافی ۶/ ۴۷۰ ، وسائل ۸۶/۵ )

 

۶-مانع از شکنجه و تازیانه از روی ظلم

روزی مردی از کنار امام باقر علیه السلام عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند. پس امام باقر علیه السلام فرمود: چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت؟! اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او تازیانه به ناحق نمی زدند. ( ثواب الاعمال ۱۷۴ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۰ )

 

۷-ایمنی از شرّحاکم ظالم و هراس انگیز

فواید عقیق-advantage of agate

امام باقر علیه السلام فرمود: دست نمودن انگشتر عقیق انسان را از شرّ سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد نگاه می دارد. ( الامان ص ۵۲ ،‌ الامالی ص ۳۸ ،‌ وسائل ۵ /۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )

روزی حاکم به سربازانش دستور داد که یکی از سادات را دستگیر کنند. وقتی سربازان آن مرد را می بردند، امام صادق علیه السلام او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود: برای او انگشتر عقیق بفرستید (تا آن را در دست کند). خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند، پس آن مرد از حاکم اذیت و آزاری ندید.( کافی ۶ / ۴۷۱ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۹ ، وسائل ۵ / ۸۹ )


۸-قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولیّ خدا

اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام از جدش امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت به او فرمود: ای فرزندم، هر کس شب را صبح کند، در حالی که انگشتر عقیق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آنکه کسی را ببیند، نگین انگشترش را بر گرداند بطوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگوید: آمَنتُ بِالله وَحدَهُ لا شریکَ لَهُ وَ کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الطّاغوت وَ آمَنتُ بِسِرِّ وَ عَلانِیَتِهِم وَ ظاهِرهِم وَ باِطنِهِم وَ اَوَّلِهِم وَ آخِرِهِم؛ خداوند او را در آن روز از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و به سوی آسمان بالا می رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو می رود و از آن خارج می شود، حفظ می کند و در محافظت خدا و ولی خدا به سر می برد تا صبح را به شب رساند. ( الامان ص ۵۲ ، مفتاح الفلاح ص ۱۹ ، وسائل ۵ / ۹۱ ، مستدرک ۳ / ۲۹۷ )
 
۹-حرز سلامتی از هر بلاء
امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید: انگشتر عقیق در دست کنید که مایه برکت برای شما قرار داده شده است تا از بلاها و حوادث ایمن باشید. ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵/ ۹۰ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )
بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید: چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم؟ حضرت فرمود: ای بشیر! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید؟ پس هر کس یکی از آنها را نگین انگشتر خود قرار دهد، از جمیع حوادث و بلاها مصون و محفوظ می ماند. ( امالی طوسی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ ، وسائل ۵ / ۸۸ )
امام صادق علیه السلام می فرماید: همانا عقیق محافظت می کند از انسان در مقابل هر گونه بلا و حادثه ای. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۹۱ )
 
۱۰-نگاهدار انسان در سفر
امام صادق علیه السلام می فرماید: عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد. ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰ )
یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله می گوید: روزی مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد. حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند . ( کافی ۶ / ۴۷۱ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۸۹ )
 
۱۱-عاقبت به خیری انسان در زندگی
حضرت زهرا علیها السلام از رسول خدا نقل می فرمایند: هر کس انگشتر عقیق در دست کند، همیشه خیر و خوبی می بیند. ( امالی ص ۳۱۱ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید: خداوند عاقبت کسی را که انگشتر عقیق در دست نماید، به خیر و خوبی ختم کند. ( دعائم الاسلام ۲ / ۱۶۴ ، مستدرک ۳ / ۲۹۵ ، )
 
۱۲-بازداشتن از عذاب خداوند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت، سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی، کوه عقیق را آفرید، سپس خداوند قسم یاد نمود: به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد، به شرط آنکه ولایت علی علیه السلام را در دل داشته باشد. ( المناقب ۳ / ۳۰۲ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل ۵/ ۸۷ )
 
۱۳-غم زدایی و فرح انگیزی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: (ای مردم) انگشتر عقیق در دست کنید، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود. (عیون اخبار الرضا ۲ / ۴۷ ، وسائل ۵ / ۸۶ ، مکارم الاخلاق ص ۸۷ ، صحیفه الرضا ص ۶۲ )
 
۱۴-افزایش امکان برنده شدن در قرعه
امام رضا علیه السلام می فرماید: کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت. ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۵ ، وسائل ۵/ ۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )


خواص سری عقیق
عقیق
از بین برنده ترس، ایجاد خوش شانسی، برکت در رزق روزی، اعتماد به نفس، آرامش، تعادل، شادی و سلامتی، شجاعت، چشم زخم، محافظت در برابر حوادث

تقویت:

اعصاب، دستگاه گوارش، ریه، استخوان، کمر، شنوایی، چشم ها

نگهداری:

نگهداری از عقیق بسیار ساده است: شما می توانید آن را در هفته یک بار در آب جاری بشویید و یا معرض در اشعه خورشید قرار دهید.

 تاثیر عقیق بر بدن
عقیق برای بیماری ها و ناتوانی های چشمی بسیار مؤثر است و همچنین دارویی تقویتی برای دستگاه تولید مثل می باشد. می توانیم از این سنگ برای درمان سر دردها، گرفتگی های عضلانی و دردهای کمر و ستون فقرات استفاده کنیم. برای معالجه بیماری های صرع، کلیه، روده، پرستات، احتقاق و ورمها نیز می توانیم از آن کمک بگیریم. سنگ عقیق ریه ها، معده، کبد و مغز را تقویت می کند و محرکی برای دستگاه گوارش است و بیان سخنوری را تسهیل می کند. 

تاثیر عقیق بر روح و روان
ارتعاشات این سنگ انسداد و موانع درونی را از بین می برد و انرژی منفی را از ما دور می کند. توصیه می شود آن را در آپارتمان ها بکار برید تا از نیروهای منفی به دور باشید. 

خواص فیزیکی عقیق
این سنگ از تجمع کوارتزهایی که با ظرافت خاص منطقه ای شکل گرفته است تشکیل می شود، و از گروه کلسدوئین (سیلیسهای نیم شفاف متبلور شده ای که در عهد باستان در امر جواهر سازی از آن بسیار استفاده می کردند) است که معمولا به رنگهای آبی، خاکستری، قهوه ای، بژ و صورتی دیده می شود و می توان آن را در کشورهای برزیل، آلمان، مکزیک و ایالات متحده آمریکا یافت. 

خواص معنوی عقیق
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در درست کردن عقیق نفاق را زایل می کند.


از امام جعفر صادق (علیه السلام) منقول است که هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، عاقبتش مقرون به خیر و نیکی است و عقیق در سفر مورث ایمنی است و هر کس انگشتر عقیق در دست بگیرد پریشان نشود.


 آشنایی با سنگ‌ عقیق
عقیق
عقیق یا آگات از سنگ‌های نیمه قیمتی است. کلکسیون میتریدات، شاه پونتوس، که شامل حدود 4 هزار کاسه عقیق بوده است، توجه خاص و میزان اشتیاق به این سنگ را نشان می‌دهد.

عقیق جزو کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر Al،Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است. عقیق نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است.

عقیق به رنگ‌های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونه‌ای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده می‌شود.
شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است. این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل می‌شود.
 

 
تاریخچه
واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده است. احتملاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است. عقیق‌هایی که در گذشته از معادن آلمان استخراج می‌شدند، دارای رنگ‌های قرمز صورتی و قهوه‌ای بوده و بین این لایه‌ها گاهی نیز نوارهای خاکستری رنگ دیده می‌شود. این معادن امروزه قابل استفاده نیستند.
عقیق
مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت. عقیق‌های برزیلی برای حکاکی بسیار مناسب هستند. در کشورهای چین، هندوستان، مالاگاسی، مکزیک و نقاط مختلف آمریکا نیز معادن مهم عقیق وجود دارد.
از زمان‌های بسیار دور عقیق رنگ می‌شده‌اند، از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق تراش داده شده برای ساختن مهره، نگین انگشتری و تزیین ظروف استفاده می‌کردند.
 
 سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق


جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در میان درباریان اروپا در دوره رنسانس مرسوم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور نمونه‌های خاصی از آن موجود است.
قطعات عقیق که لایه بالایی آن‌ها سفید و لایه پایینی سیاه رنگ است را انیکس (Onyx) می‌نامند (انیکس در زبان یونانی به معنای ناخن بوده و به علت نیمه شفاف بودن این کانی به آن اطلاق شده است).

عقیق را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه‌های آن می‌توان این گونه تقسیم‌بندی کرد:
1- عقیق خزه‌ای:
دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ میهمان به شکل خزه است. بهترین نوع عقیق خزه‌ای در هندوستان استخراج می‌گردد.

2- عقیق شجری:
که سنگ مشا نیز نامیده می‌شود، نوعی است بدون ساختار لایه‌مانند به رنگ خاکستری یا بی‌رنگ و نیمه‌شفاف که بر روی سطح آن اشکال درخت مانند نقش بسته است و چون سابقا از طریق بندر موشا به اروپا حمل می‌شده است. به همین علت به سنگ موشا معروف گردیده است.
 
 سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق

 
3- عقیق چشمی:
از لایه‌های دایره‌وار موازی یکدیگر که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند، تشکیل شده‌اند.
4- عقیق آبدار:
که مقداری آب در سنگ وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط می‌شود و در تراش‌های نازک، آب داخل آن قابل رویت می‌باشد.

5- عقیق مجوف:
عقیقی که حفره‌های متعدد و توخالی زیادی دارد.
6- عقیق دژی:
عقیقی که درون آن نقشه‌ای مانند دژهای قدیمی وجود دارد.
 
 سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق

 
7- عقیق منظره‌ای:
درون آن اشکالی به شکل درختان و مناظر طبیعی مشاهده می‌شود.
8- عقیق لایه‌ای:
در این نوع، لایه‌های عقیق موازی با یکدیگر هستند.
 
عقیق سلیمانی:
عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری یا خلنگ نوع رگه‌دار سنگ یمانی (chalcedony) است. سنگ یمانی خود گونه‌ای از در کوهی (کوارتز) است.رنگ رگه‌های عقیق سلیمانی سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه‌های رنگی‌اش به‌جای سیاه، طیف‌هایی از قرمز هستند عقیق یمانی (Sardonyx) می‌گویند.
عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می‌تراشند. برخی از عقیق‌های سلیمانی طبیعی هستند ولی بسیار از آن‌ها را با رنگ کردن و لکه‌دار کردن عقیق تولید می‌کنند.

عقیق


خواص سنگ  عقیق قرمز    Red Agate :
عقیق

ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای دوم و سوم

درمان اعتیاد و اختلالات رفتاری

بهبود کارکرد معده

ایجاد پایداری سیستم عصبی

تنظیم غدد درون ریز

برای تقویت حس احترام به نفس و ارزش قائل شدن برای خویشتن به کار می رود

باعث حس امنیت و عشق به خویشتن

این سنگ همچنین برای بیماریهای پوستی از جمله آکنه بکار می رود

درمان بیماری های کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنین دردهای ماهیچه ای

درمان استرس ، اضطراب ، میگرن ، انواع سر درد و بیماری های عصبی

سنگ شهامت، حفاظت، و قدرت است

ترس ها را کاهش می دهد

به پیشرفت معنوی شخص کمک کند

برای مراقبه و مراسم مذهبی کاربرد وسیعی دارد

دارویی تقویتی برای دستگاه تولید مثل می باشد

محرکی برای دستگاه گوارش است

قدرت بیان و سخنوری را تسهیل می کند

ارتعاشات این سنگ انسداد و موانع درونی را از بین می برد و انرژی منفی را از ما دور می کند

گوهرآرا

نويسنده مطلب عقیق (اگات/agat)

نظرات ( ۱ )

  1. عباس
    ۲۳ دی ۹۴ ، ۱۱:۱۸

    سایت بسیار عالی دارید

    به سایت منم سر بزنید در مورد تکنولوژیه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی