سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

عقیق آتشین

عقیق آتشین-fiery agateعقیق آتشین

سنگ عقیق قدمتی چند هزار ساله دارد و مصریان باستان از آن استفاده می کردند ولی بعضی از انواع آن برای مدت کمی است که یافت شده اند. عقیق آتشین (fiery agate) یکی از نادرترین عقیق های موجود می باشد که تنها شصت سال است در بازارهای تجاری یافت می شود.

عقیق آتشین گوهری است با رنگ قهوه ای و شکلی شبیه دانه انگور بزرگ شده دارد. ویژگی منحصر بفرد و خیره کننده که در این سنگ قیمتی وجود لایه هایی از کریستال اکسید آهن (لیمونیت) در سطوح مختلف است. این لایه ها باعث می شوند قوس قزحی در سنگ بوجود آید. این سطوح باعث می شوند نور سفید درون سنگ تجزیه شود و رنگ های قرمز، طلائی، سبز، و گاهی آبی مایل به بنفش بوجود آید.

یک عقیق آتشین با کیفیت می تواند بخاطر بازی رنگ به اندازه یک اپال سیاه قابل توجه باشد. اما عقیق آتشین بسیار ارزان تر از اپال بوده و به طور قابل توجهی با دوام تر نیز است. از آنجایی که عقیق نوعی از کوارتز می باشد سختی موس آن 7 است. در نتیجه این گوهر برای بسیاری از جواهرات از جمله انگشتر مناسب می باشد. 

معادن و نحوه تراش عقیق آتشین

عقیق آتشین-fiery agateاین گوهر کم نظیر تنها در مناطق خاص و معدودی از جهان یافت می شود. به طور کلی جنوب غربی آمریکا و مکزیک و به صورت رسوبات در آریزونا، کالیفرنیا و اطراف رودخانه کلرادو از جمله مهمترین مناطق برای یافتن معادن عقیق آتشین محسوب می شوند. عقیق آتشین مکزیک از معادن Calvillo ایالت آگواس کالینتس بدست میاد و در San Luis Potosi و Chihuahua مکزیک هم یافت می شود. به خاطر مخلوط مواد معدنی، عقیق آتشین Potosi فقط به شکل قوس قزحی از آتش طلایی بوجود می آید که بسیار کمیاب است. 

تراش عقیق آتشین اساساً معکوس روند طبیعی تولید سنگ، یعنی سنگ زنی و پرداخت لایه های بیرونی برای یافتن خطوط طبیعی است. تنها با این روش می توان آتش درون سنگ را نمایان کرد. این کار نیاز به مهارت فراوانی دارد؛ زیرا برداشتن لایه های زیاد، قوس قزح آن را کاهش می دهد و کم برداشتن، ظاهری تیره و مبهم از آتش را نشان می دهد. زحمت و سختی تراش این سنگ قیمتی سبب شده که به ندرت در طلا و جواهرات تولید انبوه از آن استفاده شود.

گوهرآرا

نويسنده مطلب عقیق آتشین

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی